Skibets indretning:
Du kan her få lidt mere at vide om skibet samt
indretning og anvendelse.
M/S SAMKA er et lille kønt
traditionelt fragtskib, solidt bygget på H. C. Christensens
Stålskibsværft i Marstal i 1956, som en af en serie på 20 såkaldte
Carolinere bygget på værftet i 1950’erne.
SAMKA har en lasteevne på
240 tons og måler 33 m i længden.
Skibet tilhører Museumsforeningen til
M/S SAMKA´s bevarelse, der har adresse på og stærk tilknytning til
Marstal Søfartsmuseum.
Skibet tilstræbes at holdes i så
originalt udseende som vel muligt, samstemt med nutidens og
Søfartsstyrelsens krav.
APTERING -
STYREHUS -
DÆK - LASTRUM -
EL-SYSTEM -
HOVEDMOTOR
Hovedmotoren er en B
& W ALPHA Diesel fra 1956
no.8114 år.1956
typ.404 V hk.240/265 ved omdr.375
Bygget af A/S
Frederikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik
Det er den oprindelige
motor fra skibet blev bygget.
Motoren er en
saltvandskølet to takts diselmotor med fire cyl.
lige agten for disse en skylleluftpumpe af
stempeltypen agten for denne igen køle og
lænsepumpe i sb. og bb side derefter kobling og
omstyring.
Motoren er for nydlig lavet om til
ferskvandskøling med kølerør monteret udvendig i
bunden af skibet. Dette er lavet for at forbygge
tæring af motoren.
|
|

En herlig opgave for maskinfolk at holde liv i denne Alpha. |
|