Skibets indretning:

Du kan her få lidt mere at vide om skibet samt indretning og anvendelse. 

M/S SAMKA er et lille kønt traditionelt fragtskib, solidt bygget på H. C. Christensens Stålskibsværft i Marstal i 1956, som en af en serie på 20 såkaldte Carolinere bygget på værftet i 1950’erne.
SAMKA har en lasteevne på 240 tons og måler 33 m i længden. 

Skibet tilhører Museumsforeningen til M/S SAMKA´s bevarelse, der har adresse på og stærk tilknytning til Marstal Søfartsmuseum.

Skibet tilstræbes at holdes i så originalt udseende som vel muligt, samstemt med nutidens og Søfartsstyrelsens krav.

APTERING  -  STYREHUS  -  DÆK  -  LASTRUM  -  EL-SYSTEM  -  HOVEDMOTOR


Hovedmotor

Hovedmotoren er en  B & W ALPHA Diesel fra 1956

no.8114 år.1956  typ.404 V  hk.240/265 ved omdr.375

Bygget af A/S Frederikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik

Det er den oprindelige motor fra skibet blev bygget.

Motoren er en saltvandskølet to takts diselmotor med fire cyl. lige agten for disse en skylleluftpumpe af stempeltypen agten for denne igen  køle og lænsepumpe i sb. og bb side derefter kobling og omstyring.

Motoren er for nydlig lavet om til ferskvandskøling med kølerør monteret udvendig i bunden af skibet. Dette er lavet for at forbygge tæring af motoren.

 

 

 

 


 En herlig opgave for maskinfolk at holde liv i denne Alpha.