Skibets indretning:

Du kan her få lidt mere at vide om skibet samt indretning og anvendelse. 

M/S SAMKA er et lille kønt traditionelt fragtskib, solidt bygget på H. C. Christensens Stålskibsværft i Marstal i 1956, som en af en serie på 20 såkaldte Carolinere bygget på værftet i 1950’erne.
SAMKA har en lasteevne på 240 tons og måler 33 m i længden. 

Skibet tilhører Museumsforeningen til M/S SAMKA´s bevarelse, der har adresse på og stærk tilknytning til Marstal Søfartsmuseum.

Skibet tilstræbes at holdes i så originalt udseende som vel muligt, samstemt med nutidens og Søfartsstyrelsens krav.

APTERING  -  STYREHUS  -  DÆK  -  LASTRUM  -  EL-SYSTEM  -  HOVEDMOTOR


Styrehuset

Her er der virkeligt tale om et "hus" som er bygget på skibet, modsat skibe som bygges idag, hvor styrehuset indgår i selve konstuktionen. Samka's styrehus er bygget i træ hele vejen rundt, og selv taget er af træ. Det kræver nogle frivillige hænder at vedligeholde den slags, så det fremtræder smukt, og der har vi indtil videre været meget heldige med kyndige folk som har lyst.

Selve indretningen er meget praktisk, med kortbord på agterkant, styrbord side, med en rude fremefter så man til stadighed har udsyn. I bagbord side, på agterkanten, er monteret en polstret kistebænk, så en evt. vagtsmand under land kan hvile sig lidt.

Hele forkanten er forbeholdt manøvregrejerne, med maskinomstyringen udført i messing og rattet i træ og messing. Alt dette er naturligvis fordi messing ikke påvirker magnetkompasset. Omstyring af frem og bak sker med det store messinghjul, og man kan nemt holde varmen under mange havnemanøvrer.